Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/dynamite/public_html/rosnij-zdrowo.pl/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/dynamite/public_html/rosnij-zdrowo.pl/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/dynamite/public_html/rosnij-zdrowo.pl/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708
Białko w diecie dziecka – dlaczego jest ważne? – ~ Rośnij Zdrowo ~
Menu

Białko w diecie dziecka – dlaczego jest ważne?

Białko pełni niezwykle istotną rolę w naszym organizmie. Jest jednym z fundamentalnych składników budulcowych, odpowiedzialnych za prawidłowy rozwój organizmu człowieka. W diecie dzieci i niemowląt, właściwa podaż białka odgrywa szczególnie ważną rolę.

Dlaczego białko jest ważne w diecie dzieci?

Organizm dziecka można porównać do dynamicznie zarządzanego placu budowy, który potrzebuje nieprzerwanego strumienia materiałów budowlanych. Jednym z najważniejszych materiałów budowlanych naszego organizmu jest białko. Odpowiednia ilość tego składnika w diecie, jest ponadto niezbędna do:

  • prawidłowego rozwoju fizycznego oraz wzrostu,
  • właściwego przebiegu wielu procesów biochemicznych w organizmie,
  • nabywania odporności organizmu – białka wchodzą w skład przeciwciał,
  • prawidłowej gospodarki hormonalnej.

Ile dzieci potrzebują białka?

Zapotrzebowanie na białko wylicza się w przeliczeniu na 1 kg masy ciała. Dla dzieci w wieku 1-3 lat wynosi ono 1,17g. Dla dorosłych zapotrzebowanie na ten składnik pokarmowy jest niższe, i wynosi 0,9 g/kg masy ciała.

Najwyższe zapotrzebowanie na białko mają noworodki i niemowlęta w pierwszych 6-ciu miesiącach życia. Potrzeby te wypełniane są poprzez mleko matki lub preparaty mlekozastępcze.

Aby dostarczyć dziecku po ukończeniu 1. roku życia odpowiedniej ilości oraz jakości białka, należy w diecie dziecka uwzględnić 4-5 porcji produktów białkowych dziennie, z czego 3 porcje powinno stanowić mleko i jego przetwory (jogurty naturalne, twarogi, sery), a 1-2 porcje mięso, drób, ryby, jaja.

Co za dużo, to nie zdrowo…

Należy pamiętać, że zarówno niedobór białka, jak również jego nadmiar, mogą mieć groźne dla zdrowia dziecka skutki.

Niedobór białka skutkuje zaburzeniami w rozwoju fizycznym, spowolnieniem wzrostu. Zbyt niska ilość białka w diecie dziecka skutkuje również częstymi infekcjami bakteryjnymi, wirusowymi.

Również nadmiar białka w diecie nie jest wskazany. Zbyt duża ilość tego składnika w organizmie, prowadzi do nadmiernego obciążenia nerek i wątroby, co skutkować może kwasicą. U dzieci, u których stwierdzono zbyt dużą ilość białka w okresie niemowlęcym, zwiększa się również ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II oraz otyłości w późniejszym wieku.